fredag 30 november 2007

Skräckfylld natt

Det här kortet har kommit till under mindre behagliga omständigheter. Inatt vaknade jag vid två tiden av att det ringde på dörren. En tanke for genast genom mitt huvud och precis som jag trott stod också en brandman utanför vår dörr. Det var rök i trapphuset och de försökte ta reda på var det kom ifrån och ringde på varenda lägenhet i hela huset. Till saken hör också att jag är livrädd, och då menar jag livrädd för allt som har med eld och sånt att göra. Det är inte länge sedan jag lärt mig att acceptera tända ljus och våga ha dem. När jag stängt dörren bultade mitt hjärta och benen var som spagetti, jag mådde illa och var stel av skräck. Vad skulle hända nu? Brinner det? Kommer vi bli inbrända? Inget hände..de var kvar i en halvtimme att de ringt på. Men jag vågade knappast somna. Låg vaken en timme, sen gick jag upp för att försöka slappna av och bestämde mig för att pyssel kanske skulle hjälpa. Satt med det en timme, gick och jag mig och låg vaken ytterligare en timme innan jag ansåg det lungt att somna.

Imorse satt en lapp i trappuppgången där brandförsvaret informade att de hittat (släckt)glödande aska i en papperskorg hos en hyresgäst som han/hon i fråga hade släckt och som hade orsakat massor utav rök som trängt ut i trapphuset. Men ändå..det skrämde livet ur mig.
Jag känner fortfarande ett enormt obehag och sitter ensam hemma. När min älskade var hemma på lunchen kollade vi ordentligt så att brandvarnaren fungerar..Jag fasar för adventshelgerna som komma skall..Jag hoppas att alla kommer ihåg att släcka sina ljus.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Förstår och delar din skräck för bränder. Tänk på att brandsförsvaret är tränade att hjälpa människor i chock, och var inte rädd för att be dom om kris-hanteringshjälp om det skulle hända igen. Även om dt "bara" var en papperskorg och lite rök den här gången, så finns det ändå folk som blir chockade och mår dåligt av faran. Om det händer något liknande någon annan gång - våga gå ut till nån av brandmännen och säga att du mår dåligt av det som händer, så hjälper de dej med den akuta krishanteringen! Någon tar hand om dej, pratar med dej, följer upp om du behöver mer hjälp. Det fick jag lära mej när jag själv blivit vittne till en anlagd brand i huset intill mitt eget och mådde väldigt dåligt.

webmosterhelene sa...

Usch så obehagligt, jag tycker oxå det är obehagligt med bränder. minns en gång då ett duntäcke tog fyr i tumlaren ute i tvättstugan. Sen dess tumlar jag inte känsligt material utan översikt (det var inte mitt duntäcke utan en grannes, men du vet...)

Vilket underbart kort du gjort! Härliga färger och mycket bra sammansättning av färger (rött passar så bra till blått och vitt)!

Anonym sa...

oj oj så jobbigt. Vet precis vilken obehaglig känsla brand för med sig, har själv förlorat mitt hemi en brand förnågraår sedan, och detärföst nu som jag kan ha tändaljus innomhus.

men trots hur du mår så har du gjort ett fint kort

kram

Anonym sa...

Oj när fy så obehagligt !!
förstår om du fasar för advent och juletider nu då! måste vara jobbigt .. men du fick ju ett jätte fint kort scrappat iallafall.. nått positivt med nattenstråkiga händelse !

Cards of Maria sa...

Fy så obehagligt. Det är tur att man har sin lilla pysselhörna att krypa upp i sådan här lägen.
*vink vink*
Maria

Petraso sa...

Men hjälp va hemskt stackars lilla dig! jisses va obehagligt....
Saras inlägg är vad du ska göra om det skulle hända något igen...
Brandvarnare och rep steg är bra investeringar.
Jag är extrem rädd på eld..... har ju själv nästa satt eld på en kyrka och ett hus genom olyckshändelse o ung... men vet nu rätt mycke om brandsläckare och dylikt genom träningar m rödakorset och brandförsvaret... men ändå... råkade jut ut för det som du när vi kom hem från BB med vår mycket förtidigt födda son och mtes av rökdykare.... ingen fara! Sonen ett varmt välkomnande av brandmännen och info om jag skulle tycka det var obehagligt...

Michaela Lejonberg sa...

Usch vad läskigt!
Det är otäckt med brand. Jag vet en familj i staden där jag bor som fixck hela huset totalförstört i en brand pga av att deras två små (2-3 år) hade lekt med en tändare. Det är otäckt. Numera använder jag sällan ljus då jag har småbarn o tändare och tändstickor ligger högt upp och gömda för vår 2 årige son.

Sanna F sa...

Urk vad obehagligt!
Det är läskigt med eld!

VIlket jätte fint kort du gjorde!

Kram från SannaF

Anonym sa...

Så obehagligt att bli väckt på det sättet, alla våra rädslor blir ju större på natten också, av någon anledning. Skönt ändå att det var räddningstjänsten som ringde på - då funkar ju det i alla fall *lite lugnande*
Jättefint kort du fick till mitt i natten och oron.
Kram! Stina

Unknown sa...

Detta med bränder och juletider är ju skrämmande! Men det är kanon bra och viktigt att ni har ett fungerande brandvarnare hemma!! Och kanon fin kort du har gjort!!!

SasSa sa...

Jättesött kort och fantastiskt att du gjort det under de omständigheterna. Obehagligt att det inte kom tillbaka och sa att det var ok igen.
Kram SasSa

Anonym sa...

Usch vad otäckt. Jag var med om samma sak men då hade grannen sängrökt så då brann det verkligen. Vi bodde på nedre botten så vi hann ut relativt snabbt men fy fasen vad ont i magen jag hade sedan. Sådant man aldrig glömmer!!! Jag vet hur du känner dig men du har gjort ett jättefint kort ändå trots skräcken!!!
Kram Cissi

Marie - Med mina händer... sa...

Usch, vad läskigt! Vilken tur att det gick bra.