onsdag 28 maj 2008

Nytt objektiv

Igår beställde vi ett telezoom objektiv (55-200 mm) till vår kamera från Dustin, och det var framme redan idag!! Snacka om snabba ryck! Så där kommer jag defintivt beställa fler gånger, och jag kan ju självklart rekommendera det. Har redan lekt lite med det och tänkte visa en av de första bilderna jag tog. Det är på min älskling, han är så himla fin, inte bara på utsidan, utan även på insidan..Ååå, jag har sån tur som har en så fin och härlig pojkvän! Det är såna här bilder som för mig betyder så mycket eftersom att jag kan föreställa mig och se hans personlighet och samtidigt njuta av hur vacker han är att vila ögonen på. Jag blir glad, verkligen lycklig av såna här bilder de får mig att känna så mycket :)

Jag har upptäckt ett rätt så störande problem den senaste tiden. Alla bilder jag tagit (fotar alltid i RAW-format) som sedan sparas ner för att läggas upp i bloggen förlorar sina färger och blir platta och tråkiga, den här bilden var verkligen hur fin som helst i färger och gav ett riktigt fint sken när jag den är inlagd på datorn, men blir platt och trist när man sparar. Nån som vet varför?

10 kommentarer:

Jozebelle sa...

Jag tror inte webbens färger är det samma som i din kamera, därför kan den bli lite mer trist...en variant är att fota i RAW så får du mera färg kvar men det blir större filer....och sen har jag fått för för mej att när man komprimerar bilder så försvinner viss färginformation också, men där är jag osäker...

Kramizar Ann-Marie

MissMian sa...

Om du vill läsa en del om fotoredigering så gå in på Moderskeppets sida. Där lär man sig massor.

Läs här så har du ett tips som jag alltid använder mig av när jag sparar bilder för webben!

http://www.moderskeppet.se/tips/arkiv/2007/tips-10-perfekt-skarpa-for-webb/

MissMian sa...

Fick inte med hela adressen...länkar till den på AOS!

Hanna sa...

Tycker fotot var jättefint. Men jag känner igen det där, tycker också att bilderna blir annorlunda när man sparar dem i datorn. Vad härligt att läsa om din kärlek till pojkvännen, man önskar att fler fick känna så i sina förhållanden. Jag har samma känslor för min man efter snart tio år och jag blir så förvånad över vissa som håller ihop fast de bara verkar gnälla på varandra. Ta hand om kärleken. Kram Hanna

Theresa/Tette sa...

Hej och vad glad jag är för din skull gällande nytt objektiv! Kul! Är själv inte så jätteduktig på foto (hoppas att lära mig) så jag vet faktiskt inte...
Men du, vad roligt att du tyckte om RAK:en och kanske du får användning för något utav det.
Kram Tette

Alexandra Lindgren sa...

roligt att du fått en ny "leksak" :)
bilden blev superfin, verkligen :)

Ulla sa...

Kanonfint foto, jag är också på jakt efter ett teleobjektiv. Tänkte på Sigmas 75-300mm. Får jag fråga vilket program du andvänder när du jobbar med RAW???

Joy for Health sa...

Jag använder mig utav Adobes Lightroom, ett jättebra program att använda när man har att göra med RAW-bilder! Enligt mig iaf :)

Anonym sa...

Vilka underbara foton! Sådär fina blir inte mina bilder, trots att jag har en ny och fin och avancerad kamera ... kan det ha något att göra med den som fotgraferar, månne tro? :) Kram!

Anonym sa...

Det beror på vad du fotograferar i för format, vad du har kameran inställd på. ADOBE RGB eller sRGB. Webben kan bara återge sRGT.
Du konverterar bildens profil i photoshop om du har detta.

Underbart fina bilder du tar och ljuvliga layouter.

Kramar
Jenny